80 yılı aşkın birikim ve tecrübeyle dünya pazarlarında yerleşik bir oyuncu olarak yer almaya ve güçlenmeye devam ediyoruz. Üst üste aldığımız ihracat şampiyonlukları ve içinde bulunduğumuz pazarlarda liderliğe oynayarak uluslararasılaşma adımlarımızı sağlamlaştırıyoruz. 2 milyar Avro ciro ve 13 bin 250 çalışanımızla Türkiye ekonomisinin en büyük sanayi Topluluklarından biri olarak hem yerelde hem de dünyanın büyük ekonomilere sahip pazarlarında varlığımızı sürdürüyoruz. Gelirlerimizin yarısını yurt dışından elde ederken odağımızdaki ülkelerden biri de Fas.

Kuruluşlarımızdan Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri; temizlik kâğıtları kategorisinde lider markalarıyla, Topluluğumuzun uluslararasılaşma yolculuğunda bir büyük adım daha attı. Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri, 2014 yılında ihracatla başladığı Fas yatırımlarını, ülkenin lider temizlik kâğıtları üreticisi Jeesr Industries'i satın alarak taçlandırırken Fas pazarındaki varlığını ve etki alanını kuvvetlendirdi.  Bu hikâyeyi 4 madde üzerinden inceleyelim.

1-Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri yurt dışı pazarlarda büyüyor

Türkiye’yi 1971 yılında temizlik kâğıtlarıyla tanıştıran ve bugün Türkiye’de her 10 evden 8’inde Selpak, Solo, Uni Baby, Selin başta olmak üzere markalarıyla yer alan Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri; 19 markası, 4 farklı lokasyondaki üretim tesisleri ve 2000’in üzerinde kişiye sağladığı istihdam ile 60’tan fazlaya ülkeye ihracat yapıyor.

2-Fas’ta büyüme adımları

Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri’nin yurt dışı pazarlarda büyüme stratejisinde önemli duraklardan biri olan Fas ile ticaretin başlangıcı için 2014 yılına uzanmak gerekiyor.

Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri, Fas pazarının potansiyelini ilk olarak 2014 yılında fark etti ve küçük çaplı ihracata başladı. Bu “küçük çaplı ihracat”, 4 sene sonra 2018 yılında Fas’ın, en çok ihracat yapılan ilk 5 beş ülkeden biri olmasına evrildi. Yine bir 4 sene sonra, ülkeye bir fabrika yatırımı kararı alındı ve 2022 yılında konverting tesisinin açılışı gerçekleşti. Bu fabrika, Topluluğumuzun Afrika kıtasındaki ilk üretim tesisi olması açısından kilometre taşlarımıza bir yenisini daha ekledi. 25 milyon Avro’luk yatırımla hayata geçen bu fabrika ile Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri, o dönemde temizlik kâğıtları alanında Fas’ta hem üretim hem de satış ve pazarlama yapan tek uluslararası şirket oldu.

Yıllar içinde görüldü ki Fas tüketicisi, yenilikçi ve kaliteli ürüne büyük bir ilgi gösteriyor. Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri de bu talebe cevap verme konusunda emin adımlar attı. Selpak markasının premium pazar liderliği bunun en önemli göstergesi oldu.

Fas’taki yatırımlar kapsamında ikinci büyük adım da yakın zamanda geldi: 2023 yılında ülkenin lider temizlik kağıtları üreticisi Jeesr Industries'i satın alma süreci başladı. 1,5 yıllık sıkı bir çalışmanın sonrasında Haziran 2024 itibarıyla süreç resmi olarak tamamlandı.

3-Jeesr Industries'le gelen pazar liderliği

300’ün üzerinde kişiye istihdam sağlayan ve portföyünde Fas pazarının Pandoo, Dalaa by Wooly, Sany gibi önemli markalarını bulunduran Jeesr Industries, 30 bin tonluk kapasite ile Fas'ın lider temizlik kâğıtları üreticisi.

Fas tüketicisinin yenilikçi ve kaliteli ürünlere yönelik artan talebini, Selpak’ın üç katlı temizlik kâğıdına gösterilen ilgide çok açık bir şekilde gözlemleyen Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri Jeesr’i satın alma adımı ile marka portföyünü genişletmenin yanında dikey entegre üretime geçiyor. Yeni üretim makinesi ve konverting tesisleri, Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri’nin üretim kapasitesini daha da genişletecek. Faslı tüketicilerin artan tuvalet kâğıdı, kâğıt havlu ve mendil talebini karşılamak üzere Fas’a yatırımlar devam edecek.

Bu yatırıma dair değerlendirmeleri Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı’dan alalım.

Fas pazarına karşı güçlü bir inanç duyulduğunun altını çizen Eczacıbaşı, bu yatırımın, Topluluğumuzun diğer markalarının da bu pazara girmesinde bir anahtar hüviyetinde olacağının altını çiziyor. Bülent Eczacıbaşı, Jeesr Industries’in satın alınmasını şöyle değerlendiriyor: “Bu yatırım, Fas ekonomisine olan güçlü inancımızın bir göstergesi. Bölgedeki temizlik kâğıdı işimizin ilerlemesinden büyük memnuniyet duyuyoruz. Diğer iş kollarımız için de bu bölgedeki yatırım ve satın alma fırsatlarını yakından izlemeye devam ediyoruz.”

4- Fas pazarından sonra yurtdışında yeni hedefler

Eczacıbaşı Tüketim Ürünleri CEO’su Bülent Kozlu bölgesel liderlik hedeflerini şöyle aktarıyor: “Fas pazarı, uluslararası büyüme stratejilerimizin çok önemli bir parçası. Afrika ve Orta Doğu’nun en çok gelecek vadeden ülkelerinden biri. Bölgesel genişleme stratejisi kapsamında Fas’ta 2022 yılında kurulan fabrikadan sonra ikinci büyük adım, pazarın en büyük üreticisi Jeesr Industries’i satın alarak atıldı. Bu satın alma ile Fas pazarında hem marka portföyü genişletildi hem de Jeesr’in kâğıt üretimi ile dikey entegre üretime geçildi. Şüphesiz bu, ‘Bölgede kendi alanında lider şirket olmak’ hedefine giden yolda çok kritik bir adım.”