“Dans Eden Notalar” Anaokullarında Müzik Eğitimi Projesi, erken çocukluk döneminde müzik sevgisini uyandırmak, ritim duygusunu artırmak, müzik becerilerini destekleyecek deneyimler sunmak ve yetenekli çocukların erken yaşta keşfedilmelerini sağlamak amacıyla; Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü ile Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Vakfı arasında yürütüldü.
Proje ile, belirlenen anaokullarındaki müzik öğretmenlerine, müzik eğitimi alanındaki yeterliliklerini artırmaya yönelik olan Orff yaklaşımı çerçevesinde, Orff-Schulwerk Eğitim ve Danışmanlık Merkezi aracılığıyla eğitimler verildi. Ayrıca, eğitim alan öğretmenlerin kendi okullarında da bu uygulamayı başlatabilmeleri için gereksinim duyacakları Orff enstrümanları ve müzik dolapları okullarına hediye edildi.
Proje kapsamında, 2015 yılında İstanbul’da belirlenen 10 pilot okuldan 60 öğretmene; 2016, 2017 ve 2018 yıllarında ise Konya, Hatay ve Samsun illerinde belirlenen 30 okuldan 90 öğretmene Orff yaklaşımıyla müzik eğitimi verildi.
Eğitimde Orff Yaklaşımı
Besteci Carl Orff ile müzik ve dans pedagogu Gunild Keetman’ın birlikte çalışarak 1940’lı ve 1950’li yıllarda geliştirdikleri eğitim felsefesi; lisan, müzik ve dansın bir arada kullanıldığı entegre bir sistemdir. Orff eğitimi konuşma, şarkı söyleme ve ses oluşturma, hareket, dans ve vurmalı çalgıların kullanılmasıyla uygulanır. Keşfederek öğrenme, doğaçlama ve ders konusunun canlandırmalarla işlenmesi yoluyla çocukların kendilerini dil, müzik ve dansla ifade etmeleri ve yaratıcılıkları teşvik edilir.
Türkiye’de Orff Yaklaşımı
1990’lı yıllarda Salzburg’daki Mozarteum Üniversitesi Orff Enstitüsü öğretim üyelerinden Prof. Dr. Ulrike Jungmair’in eğitim seminerleri için Türkiye’ye gelmesiyle, ülkemizde de Orff-Schulwerk yaklaşımı eğitim çevrelerinde ilgi görmeye başladı. 2001 yılının son aylarında Orff-Schulwerk Eğitim ve Danışmanlık Merkezinin kuruluş çalışmaları sonuçlandırılarak, merkez Avusturya Liseliler Vakfı’nın ve bu vakfa ait Özel ALEV İlköğretim Okulu’nun desteğiyle ALEV Okulu’nda çalışmalar başladı. Orff-Schulwerk adının lisanslı sahibi olan Merkez, Orff Vakfı ve çeşitli ülkelerdeki Orff kurum ve kuruluşları ve Mozarteum Üniversitesi Orff Enstitüsü’nün oluşturduğu Orff Forum’un üyesidir.
Orff-Schulwerk Elementer Müzik ve Hareket Eğitiminin önemli amaçlarından bazıları:
Müzik sevgisi uyandırmak ve geliştirmek,
Ses, beden ve enstrümanı birlikte kullanarak farklı müziksel davranış ve ifade olanakları geliştirmek,
Grup içinde oluşturulan ve geliştirilen bireysel yaratı ve yaşantı deneyimleri yoluyla nitelikli, ince zevkleri gelişmiş bireylerin yetişmesine katkıda bulunmak.